-
Kobling og forstærket virkelighed
Ved hjælp af digitale teknologier kan vi på forskellige måder koble os til nye virtuelle rum eller vi kan forstærke virkeligheden ved at tilføje digitale lag. Vi kan fx bestige høje bjerge med virtual reality (VR) briller eller vi kan kikke på himmelkuglen gennem vores mobil (AR) og få flere information om stjerner og stjernebilleder på nattehimlen. Både AR og VR kan hjælpe os til at besøge og undersøge steder, der ellers ville være for dyre, for farlige eller for vanskelige at besøge.
Alle emner er bygget op om to centrale loops. I det første loop arbejdes i temaet, fx på et teammøde, mens alle teams mødes til andet loop. Her arbejdes både i eget team og på tværs af teams. Tredje loop er et bonus loop. De enkelte loop består af en fælles oplevelse, refleksion og nye begreber, og endelig afprøvning.
-
Loop 1 eksempler på VR i undervisningen
2 timer i team + afprøvning i egen undervisning
I første loop deler teamet et didaktisk blik på et udvalg af Virtual Reality (VR) produktioner, der viser forskellige styrker ved VR. Loopet består af tre trin:
- Den fælles erfaring i team består af to dele, hvor teknologien afprøves uden fag men som oplevelse.
- Dernæst kigges på ressourcen til et forløb i engelsk om Indien. Her foregår refleksion og begrebsdannelse i forhold til dit eget fag - hvad kan denne teknologi, der senere kan blive en ressource i din undervisning?
- Udvikling af et 360° billede, der afprøves i egen undervisning
Læs mere om loopet nederst på siden under Loop 1
Ressourcer i loop 1
Alle ressourcer findes nederst på siden under Loop 1
- 3 eksempler på apps eller hjemmesider med VR-film til undervisning
- Tre eksempler på 360° billeder til et forløb i engelsk
- Teknisk vejledning til at komme igang med tage egne 360° billeder
- Hand-out med opgavebeskrivelse (pdf)
Loop 2 afprøvning og produktion
2 timer i fællesskab + afprøvning i egen undervisning
I andet loop undersøger teamet sammen med andre team forskellige 360° billeder til undervisning og produktion af VR undervisningsressourcer med forskellige teknologier. Loopet består af tre trin:
- Fælles erfaring i team på lærerværelset med en Hvad-kan-dit-runden.
- Refleksion og begrebsdannelse i team foregår samtidig i Hvad-kan-dit-runden og der samles op i plenum.
- Udvikling af en didaktiseret VR-undervisningsressource, der afprøves i egen undervisning
Læs mere om loopet nederst på siden under Loop 1
Ressourcer i loop 2
Alle ressourcer findes nederst på siden under Loop
- Vejledning i brug af GoogleStreetview og Thinglink
- Hand-out med opgavebeskrivelse (pdf)
Loop 3 (bonusloop) andre typer interaktive billeder
2 timer i team + afprøvning i egen undervisning
Tredje loop er et bonusloop, hvor teamet får mulighed for at arbejde med andre former af interaktive billeder og en kort præsentation af AR (augmented reality). Igen arbejdes i tre trin:
- Fælles erfaring i team
- Refleksion og begrebsdannelse i team
- Udvikling og afprøvning i egen undervisning
Læs mere om loopet nederst på siden under Loop 3
Ressourcer i loop 3
Alle ressourcer findes nederst på siden under Loop 3
- 2 eksempler på interaktive billeder i 2D med indlejrede ressourcer
- Teknisk vejledning til at komme igang med lave egne interaktive billeder
- Hand-out med opgavebeskrivelse (pdf)
Emne 6: Kobling og forstærket virkelighed
Deprecated: Invalid characters passed for attempted conversion, these have been ignored in /var/www/html/course/format/tiles/classes/output/inline_css_output.php on line 158
-
-
Loop 1: eksempler på VR i undervisningen
-
Loop 2:afprøvning og produktion
-
Loop 3: andre typer interaktive billeder