Loop 2 egne quizzer
-
Trin 2.1
Tidsforbrug: ca. 45 minutter
Det andet loop er et teknisk blik, men med fokus på, hvilke egenskaber teknologier indenfor samme genre kan tilbyde. I det første trin hjælper I hinanden til ny viden, og får erfaring med, hvordan I i lærergruppen i fællesskab kan tilgå og skaffe jer ny viden om nye teknologier.
Opgaven løses bedst med grupper af 9, 16 eller 25 personer. Der arbejdes med 3-5 teknologier til at producere quizzer. I eksempler her er valgt: Woop app, Socrative, Forms og Kahoot. Alt efter hvilke teknologier I har til rådighed, kan udvalget af teknologier tilpasses.
I første trin inddeles lærergruppen i 4 grupper efter interesse. I skal så vidt muligt være et ligeligt antal i de 4 grupper. Hvis I er flere end 25 inddeles i stedet i 5 grupper, færre end 9 inddeles i 3 grupper. Herefter afprøver I i fællesskab i grupperne hver jeres teknologi. I hjælper hinanden undervejs, støttet af hjælpevideoer, så alle får et overblik over teknologiens muligheder og begrænsninger.
I første trin mødes grupperne 1, 2, 3 og 4:
Hver gruppe fokuserer på et værktøj, hvor gruppen som minimum opretter en quiz med 3 spørgsmål, som alle gruppemedlemmer kan medbringe til de nye grupper i trin 2.2 (Gruppe A, B, C og D). Her skal quizzen præsenteres og afprøves af de nye gruppemedlemmer.
WOOP APP
Woop App er en gratis app udviklet af spejderne, som er velegnet til at lægge virtuelle poster ud i landskabet. Der findes alternativer, fx Find2learn (kræver abonnement) eller TaleBlazer (skal programmeres).
Videoen viser, hvordan en "jagt" i Woop App oprettes. Det kræver, at den, der lægger ruten, går ruten og lægger posterne ind undervejs. Quizzerne kan oprettes undervejs som her, eller ruten kan redigeres ved hjemkomsten og quizzerne tilføjes. Når andre skal gennemføre "jagten" åbnes app'en, og løbet vil dukke op som løb i nærheden. Filmen er optaget med mobiltelefonens skærmoptager.
SOCRATIVE
Socrative findes i en gratis version til undervisning. Når du som underviser har aktiveret en quiz, logger deltagerne sig på dit rum og kan gennemføre quizzen.
Du finder et eksempel på en quiz, laver i Socrative, i Loop 1, trin 1.1., Quiz om Faxe Kalkbrud. Du kan evt. starte med at kopiere denne quiz og afprøve den (Launch). Da de rigtige svar står først i denne quiz, er det vigtigt at vælge at disse skal "shuffles" inden start.
Se hele processen med kopiering, launch og deltagerens opstart her:
FORMS
Forms er en del af Microsofts Office 365. Google har et tilsvarende værktøj i Google Analyse. Du finder et eksempel på en quiz, laver i Forms i Loop 1, trin 1.1., Test din viden om geologiske perioder.
Forms vælges fx ved at gå på OneDrive.com og logge ind med din Microsoft konto. Klik på de 9 prikker i øverste højre hjørne og vælg Forms. Vælg herefter Ny quiz:
KAHOOT
Kahoot er gratis til undervisningsbrug (begrænset version) og benytter en række klassiske gamification elementer som lyd, tempo, point og scoretavler. Du finder et eksempel på en quiz, laver i Kahoot i Loop 1, trin 1.1., Quiz om Kalk.
Quizzer oprettes på siden create.kahoot.it. Deltagerne finder quizzen på siden kahoot.it. Vælg i første omgang versionen Teach og Classic. Denne version aktiverer underviseren på storskærm mens deltagerne stemmer med deres mobiltelefon eller andet device.
-
Trin 2.2
Tidsforbrug: ca. 45 minutter
I trin 2.2 mødes grupperne nu i de nye matrixgrupper A, B, C og D. Alle medlemmer præsenterer nu det quizværktøj, som de har arbejdet med i trin 1.1. Deltagerne afprøver quizzen og fordele og ulemper ved teknologien diskuteres.
Vurder fx værktøjet ud fra følgende kriterier:
- Kan deltageren tage testen alene, og få feedback fra systemet, eller kræver systemet at testen igangsættes eller på anden måde styres af en lærer?
- Kræver systemet, at deltagerne opretter en bruger og er logget ind?
- Får deltageren løbende feedback, så quizzen kan fungere som læringsquiz, eller fungerer den kun som evaluering?
- Kan deltagerne selv oprette quizzer til hinanden?
- Kan underviseren indsamle resultaterne, når alle deltagere har gennemført quizzen?
- Kan quizzen indeholde video og billeder?
- Kan indhold genbruges i nye quizzer?
- Kan man kopiere og arbejde videre på andres quizzer?
-
Trin 2.3
Tidsforbrug: ca. 30 minutter
Du har nu tid til at begynde arbejdet med din egen quiz og samtidig få hjælp til arbejdet fra dine kollegaer.
- Udvælg et forløb fra din egen undervisning, som kan beriges med en quiz.
- Beslut dig for, hvilken viden quizzen skal fokusere på.
- Skriv alle spørgsmål og rigtige svar i et dokument.
- Tilføj de forkerte svar. Tænk fx på, hvilke løsninger dine elever/kursister oftest vælger.
- Vælg det værktøj, der passer dig bedst.
- Opret quizzen - og test den med dine elever/kursister.