Deprecated: Invalid characters passed for attempted conversion, these have been ignored in /var/www/html/course/format/tiles/classes/output/inline_css_output.php on line 158
    • Motivation og gamification

      To personer løber stafet


      Gamification handler om at hente elementer fra spil og leg og bruge dem i andre sammenhænge, fx undervisning. Spilelementer genkendes fx i quizzer og opgaveløb, men også i rollespil og simuleringer. 

      Når gamification bruges bevidst og med omtanke kan det virke motiverende, hvis ikke kan det blive direkte demotiverende. 

      Alle emner er bygget op om to centrale loops. I det første loop arbejdes i temaet, fx på et teammøde, mens alle teams mødes til andet loop. Her arbejdes både i eget team og på tværs af teams. Tredje loop er et bonus loop. De enkelte loop består af en fælles oplevelse, refleksion og nye begreber, og endelig afprøvning.

       videoinkon  Video med generel introduktion til de tre loop, der findes i hvert emne


    • Loop 1 eksempler på brug af gamification

        2 timer i team + afprøvning i egen undervisning

      I første loop deler teamet et didaktisk blik på et udvalg af quizzer og quizdesign. Loopet består af tre trin:

      • Gennemse eksempler på quizzer i fællesskab
      • Teamet analyserer og vurderer quizeksemplerne
      • Teamet udvikler i fællesskab eksempler på quizspørgsmål, der tager udgangspunkt i en autentisk situation, som eleven kunne stå i, og hvor elevens kompetencer kommer i spil.


      Læs mere om loopet nederst på siden under Loop 1

      Ressourcer i loop 1

      Ressourcerne findes nederst på siden under Loop 1

      • Quiz om kalkgrav
      • Test din viden om jordens tidsaldre
      • Kahoot om grundstoffer i relation til kalk

      Præsentation af det gode quizdesign

      Loop 2 egne quizzer

        2 timer i fællesskab + afprøvning i egen undervisning

      I andet loop undersøger teamet sammen med andre team forskellige quizværktøjer. Loopet består af tre trin:

      • Fælles erfaring i team på lærerværeslset. Hvert team arbejder med et quizværktøj (fx Woop, Forms, Socrative eller Kahoot).
      • Teamets medlemmer mødes med repræsentanter for de andre teams (i matrixgrupper).  Her præsenteres erfaringerne fra brugen af værktøjet i loop 1.
      • Herefter arbejdes med udvikling af quiz til egen undervisning


      Læs mere om loopet nederst på siden under
       Loop 2

      Ressourcer i loop 2

      Ressourcerne findes nederst på siden under Loop 2

      Præsentaion af programmerne

      • Woop App (video)
      • Forms
      • Socrative (video)
      • Kahoot

      Loop 3 (bonusloop) programér din egen tilfældighedsgenerator

        2 timer i team + afprøvning i egen undervisning

      Tredje loop er et bonusloop, hvor teamet får mulighed for at programmere sin egen tilfældighedsgenerator og på den måde både arbejde med teknologiforståelse og samtidig producere et værktøj, der i højere grad kan tilpasses egen undervisning. Igen arbejdes i tre trin:

      • Fælles erfaring i team med eksempel på tilfældighedsenerator
      • Programmer din egen generator - eller find en genvej
      • Udtænk en aktivitet til egen undervisning, der bygger på tilfældighed

      Læs mere om loopet nederst på siden under Loop 3

      Ressourcer i loop 3

      Ressourcerne findes nederst på siden under Loop 3

      • Eksempel på tilfældighedsgenerator udviklet i Scratch
      • Introduktion til programmet Scratch
      • Eksempel på alternativ tilfældighedsgenerator, der ikke kræver programmering


  • Loop 1 eksempler på brug af gamification

  • Loop 2 egne quizzer

  • Loop 3 programér din egen tilfældighedsgenerator