Deprecated: Invalid characters passed for attempted conversion, these have been ignored in /var/www/html/course/format/tiles/classes/output/inline_css_output.php on line 158
  • Loop 3 (bonusloop): Samarbejde online

    •  Trin 3.1 Analysér et online forløb

       Tidsforbrug: ca. 30 minutter

      Der kan være store udfordringer i at designe undervisning i online miljøer som LMS'er når en af målsætningerne er at deltagerne skal samarbejde og lave undersøgelse i praksis.

      Igen viser illustrationen til højre viser et eksempel på et forløb om geometri, som lægger op til at deltageren skal ud i sin egen praksis og måle og samtidig samarbejde med andre deltagere i forløbet. En aktivitet kunne være at deltageren først laver en instruktionsvideo med udgangspunkt i papirfoldning og geometrisk figurer. Dernæst laver deltagerne i grupper hver sin del af grundplanen på et fælles hus, hvorefter de online producerer en fælles video som præsentation af deres projekt.

      De forskellige elementer og links er ikke aktive i eksempler her, men de kan give en ide om, hvad et forløb kan sammensættes af. 

      Undersøg i fællesskab eksemplet. Diskuter fx:

      • Hvilke elementer er forløbet sammensat af? 
      • Hvilke meta-tekster fortæller om forløbet og hjælper brugeren på vej? 
      • Hvilke ressourcer bidrager med ny viden fra praksis? 
      • Hvilke aktiviteter skal deltageren indgå i?

      Suppler gerne med eksempler fra jeres egne undervisningsforløb.

          

    • Trin 3.2 praksis ind i online undervisning

       Tidsforbrug: ca. 30 minutter

      The Three Space model består af en horisontal akse, hvor deltagerne  bevæger  sig gennem de tre rum fra det private rum til forløbets virtuelle rum og ind i det professionelle arbejdsrum eller hverdagen, samtidig med at de bevæger sig gennem stigende kompleksitetsniveauer (den lodrette akse), fra velkendte opgaver som rapportering, til at relatere og ræsonnere i relation til fagligt indhold inde i onlinerummet og til at ræsonnere og rekonstruere inden for deres faglige arbejdsområde.

      I teamet diskuteres egne forløb ud fra Three Space Model

      Se eventuelt på eksempler fra trin 3.1 og diskuter i gruppen: 

      • Findes eksempler på opgaver i forløbet, der placerer sig forskellige steder i modellen? 
      • Hvordan kunne forløbet forbedres med andre eksempler?


      Videoen forklarer kort modellen:

       



    • Trin 3.3 Hvordan inddrages praksis konkret?

       Tidsforbrug: ca. 60 minutter

      Vælg nu i teamet et forløb, som et af teamets medlemmer har gennemført for nyligt. Det kan være et forløb, der strækker sig over et par timer eller måske et par dage. Forløbet beskrives kort for teamet. Herefter diskuterer gruppen:

      • Hvordan kan forløbet ved hjælp af Three Space Model have større fokus på inddragelse af deltagernes praksis ?

      I fællesskab laves en skitse over Three Space Model, hvor elementer fra undervisningen indsættes.

      Opgaven kan igen fx løses på et stort flipoverpapir, hvor gruppen tegner modellen. Herefter indsættes post-it med forskellige forslag til aktiviteter/elementer, der understøtter bevægelsen i kompleksitet og inddragelse af deltagernes praksis/hverdag.