Deprecated: Invalid characters passed for attempted conversion, these have been ignored in /var/www/html/course/format/tiles/classes/output/inline_css_output.php on line 158
  • Loop 2: Stilladsering i online LMS

    • Trin 2.1 Kig på ABC-modellen og SAMR

       Tidsforbrug: ca. 60 minutter

      I emne 2 arbejdes der med ABC-modellen. ABC-modellen foreslår 6 forskellige elementer, som undervisningen kan sammensættes af. Som regel overlapper de, og samme elementer indgår flere gange. Det er en god øvelse, at forsøge at gøre sin undervisning mere varieret, ved at inddrage flere typer. Kig i emne 2 til, hvis I har brug for at vide mere.

      I trin 2.1 inddeles lærergruppen  i 4 grupper efter interesse. I skal så vidt muligt være et ligeligt antal i de 4 grupper.  Hvis I er flere en d 25 inddeles i stedet i 5 grupper, færre end 9 inddeles i 3 grupper.

      Med erfaringer fra første loop besøger teamet nu eget forløb:

      • Inddel forløbets elementer efter ABC-modellen
      • Kig på hvor forløbet placerer sig i SAMR-modellen

      SAMR: Når vi bruger teknologier, skal vi overveje, om de tilføjer noget nyt, og i hvilken grad det stiller nye krav til vores undervisningsdesign. Illustrationen her viser, hvordan nye teknologier tilføjer noget nyt, når vi vil udforske udsagnet: jorden er rund! 

      Du kan læse mere om SAMR under Emne 1, trin 2.2.

      videoinkon 

      (engelsk tale men autogenererede undertekster kan slås til)



    • Trin 2.2 Del med resten af kollegaerne

       Tidsforbrug: ca. 30 minutter

      I trin 2.2 inddeles deltagerne nu i nye grupper. Deltager 1, som før var i gruppe 1 med deltager 2, 3 og 4, er nu i gruppe A med deltager 5, 9 og 13 (se illustration). 

      På skift præsenterer deltagerne i den nye gruppe nu fundene fra arbejdet i den første gruppe. 




      matrix


      SKEMA: Matrix over gruppearbejdet i trin 1 og trin 2. I trin  1.1 er Deltager 1 i Gruppe 1. I trin 2.2 er Deltager 1 i gruppe A. På den måde får alle mulighed for at stifte bekendtskab med alle andres erfaringer, uden at deltage i et stort, tidskrævende plenum.


    • Trin 2.3 Redesign jeres forløb

       Tidsforbrug: ca. 30 minutter

      Til sidst vender deltagerne tilbage til eget team (første gruppe) og skal nu revurdere et eksisterende forløb fra egen undervisning med tanke på den nye inspiration fra mødet med kollegaernes forløb, elementer fra ABC- og SAMR-modellen.  Vælg fx et forløb du var igennem i sidste uge. 

      Opgaven løses individuelt, men med mulighed for samarbejde i gruppen. 

      Illustrationer af undervisningens elementer

      ILLUSTRATION: Undervisningens 6 elementer fra ABC-modellen (se emne 2, loop 1)