Loop 1: Eksempel på online stilladsering
-
Trin 1.1 Teamet undersøger et online forløb
Tidsforbrug: ca. 30 minutter
Illustrationen til højre viser et eksempel på et forløb om geometri, som er sat op i et LMS i et onlinefoløb. Det er altså stilladseret i LMS'et (Læringsplatformen). De forskellige elementer og links er ikke aktive i eksempler her, men de kan give en ide om, hvad et forløb kan sammensættes af.
Undersøg i fællesskab eksemplet. Diskuter fx:
- Hvilke elementer er forløbet sammensat af?
- Hvilke meta-tekster fortæller om forløbet og hjælper brugeren på vej?
- Hvilke ressourcer bidrager med ny viden?
- Hvilke aktiviteter skal deltageren indgå i?
- Løses aktiviteter i fællesskab eller hver for sig?
Suppler gerne med eksempler fra jeres egne undervisningsforløb. Del fx eksempler på ressourcer, aktiviteter eller meta-tekster (hjælpetekster) som var særligt velfungerende eller gave anledning til gode refleksioner og måske ny viden.
ILLUSTRATION: Eksempel på stilladsering af online baseret forløb (e-læring) i LMS. Siden er her opbygget af felter i forskellige farver, der adskiller forskellige dele. Den første del består af en intro til emnet, forskellige hjælpefunktioner og en opgave med at opdatere egen profil. Herefter byder underviseren velkommen på video og links til info om læringsmål og eksamen præsenteres. Det første emne herunder består af en videoressource med viden om opmåling af bygninger, en video om arealberegning, en arealberegningsopgave og en opgave, som skal løses i fællesskab, men online, asynkront. Herefter findes en samling link til flere ressourcer.
-
-
Trin 1.2 Online forløb med five stage model
Tidsforbrug: ca. 30 minutter
Når du går ind i et fysisk undervisningsrum, ved du som regel, hvordan du skal agere. Du ved, hvor du skal sidde, hvor læreren forventes at befinde sig, hvordan du markerer, når du vil sige noget og så videre. Alt det skal du først til at lære, når du første gang går ind i onlinerummet.
Adgangen til onlinerummet sker i 5 trin (se model til højre). Modellen er inspireret af Gilly Salmons 5-stage model (se link). Lærerens planlægning og design af forløbet understøtter altså deltagernes bevægelse opad i modellen. Stilladseringen er nødvendig, for at skabe aktiv læring mellem deltagerne.
Se på eksemplet i matematik fra trin 1.1 og diskuter i gruppen:
- Se på de forskellige elementer i eksemplet. Hvor kan de placeres på de 5 trin? Findes eksempler til alle 5 trin?
- Hvordan kunne forløbet forbedres med andre elementer?
MODEL: 5 trin ind i online rummet (med inspiration fra Gilly Salmons 5-stage model). Først skal deltagerne rekrutteres (gøres nysgerrige, engageres). Herefter begynder en socialisering på platformen på trin 2. På trin 3 begynder deltagerne at dele indhold og hente inspiration fra hinanden. På trin 4 samarbejder og videnskonstruerer grupperne i fællesskab og endelig på trin 5 vil deltagerne være i stand til at reflektere i fællesskab og give hinanden feedback.
-
Trin 1.3 Five Stage Model i praksis
Tidsforbrug: ca. 1 time
Vælg nu i teamet et (online) forløb, som et af teamets medlemmer har gennemført for nyligt. Det kan være et forløb, der strækker sig over et par timer eller måske et par dage. Forløbet beskrives kort for teamet. Herefter diskuterer gruppen:
- Hvordan kan forløbet stilladseres ved større opmærksomhed på Five Stage Model?
I fællesskab laves en trappe over forløbet, hvor alle fem trin indsættes.
Opgaven kan fx løses på et stort flipoverpapir, hvor gruppen tegner en trappe. Herefter indsættes post-it med forskellige forslag til aktiviteter, der understøtter indholdet i de enkelte trin på trappen.