Deprecated: Invalid characters passed for attempted conversion, these have been ignored in /var/www/html/course/format/tiles/classes/output/inline_css_output.php on line 158
  • Loop 3: Andre digitale værktøjer

    • TRIN 3.1 ANDRE VÆRKTØJER TIL STILLADSERING

       Tidsforbrug: ca. 45 minutter

      Der findes mange forskellige digitale værktøjer, som på forskellig vis kan stilladsere undervisningen. I dette tredje loop er der mulighed for at afprøve andre værktøjer, fx i en matrix-model som beskrevet i loop 2. I dette loop undersøger teamet først i fællesskab et værktøj til stilladsering fx OneNote, Padlet, Teams og/eller Word/Docs. Alle fire er eksempler på online værktøjer, der kan bruges til at samle tekster, billeder, video og andre ressourcer og gøre dem tilgængelige for deltagerne. 



      Tre af de valgte værktøjer, OneNote, Teams og Word, er en del af Microsofts pakke. Ved udviklingen af konceptet, var det denne løsning, de fleste skoler benyttede. Hvis der i stedet er valgt en pakke fra Google, findes tilsvarende programmer, der i så fald bør indgå istedet for de valgte fra Microsoft. 

      Det afgørende er, at grupperne arbejder med forskellige teknologier, der løser omtrent samme opgave på forskellige måder. Det er både med til at give en større didaktisk forståelse for teknologierne og skabe bedre baggrund for at udvælge relevante teknologier. 
       
    • Stilladsering af forløb i OneNote

      Nedenstående video tilbyder en kort præsentation af klassenotesbogen fra OneNote, der kan bruges til at opbygge et undervisningsforløb. Klassenotesbøger indeholder både sektioner, som kan deles på holdet, og private sektioner. Ligesom de andre værktøjer kan der i klassenotesbogen samles forskellige multimodale ressourcer som tekster, video, lydfiler og billeder. Der kan samtidig linkes ud af bogen til andre ressourcer. 


      Stilladsering af forløb i Microsoft Teams

      Microsoft Teams kendes nok først og fremmest som et konferencesystem, hvor det er muligt at afholde synkrone online møder. Men Micosoft Teams understøtter et team eller et hold på mange andre måder. Her er fx en fælles chat, hvor deltagerne kan kommunikere, samt mulighed for at gemme og dele filer, holde styr på igangværende opgaver og meget mere. Introduktionen til Teams består af denne præsentation fra Microsoft - men kan selvfølgelig suppleres, fx af de mange videoer, der findes på nettet. 

      forside af Teams for education
      STILLADSERING AF FORLØB I PADLET

      Padlet er gratis til undervisningsbrug, men også en del af Skoletube-pakken (for skoler der har tegnet abonnement). Padlet kan bruges til at stilladsere et forløb, men kan først og fremmest ses som en digitale opslagstavle, hvor deltagere, som får et link, kan bidrage med "opslag" i form af tekst, billeder, lydoptagelser, tegninger, skærmoptagelser med mere. Det er hurtigt at oprette en Padlet og nemt at dele, fordi deltagerne ikke skal oprettes som brugere først. 

      Eksempel på stilladsering af forløb om dansk politik i Padlet

      STILLADSERING AF FORLØB I WORD

      Word er efterhånden et meget avanceret tekstbehandlingsprogram. Du kan fx både integrere video og lyd. Lyd kan både fungere som oplæsning af en tekst, som diktat, hvor Word omsætter din tale til tekst, eller du kan indsætte lydfiler, som du optager med computerens lydoptager. Du kan lave avanceret design ved at indsætte tekstbokse, som kan flyttes frit omkring på siden, og ved at frigøre billeder og lignende, så det flyder ovenpå teksten:

      Stilladsering i Word med lydfil, illustrationer og video



    • Trin 3.2 Refleksioner over værktøj

       Tidsforbrug: ca. 45 minutter

      Efter gennemgang af værktøjerne i matrixgrupperne mødes deltagerne i nye grupper, hvor erfaringerne med værktøjet deles med de øvrige i den nye grupper. På denne måde præsenteres alle for de valgte værktøjer. 

      Tag i præsentationen af værktøjerne fx udgangspunkt i:

      • Hvor enkelt er adgangen til værktøjet?
      • Hvor enkelt er det at dele det færdige produkt?
      • Bliver resultatet overskueligt?
      • Er det muligt at skabe overblik, både over den intenderede læringsvej, men også differentieringsmuligheder (fx ekstra opgaver, som ikke alle skal løse)
      • Bliver resultatet indbydende?
      • Hjælper det brugere med forskellige handicap?


      SKEMA: Matrix over gruppearbejdet i trin 1 og trin 2. I trin  3.1 er Deltager 1 i Gruppe 1. I trin 3.2 er Deltager 1 i gruppe A. På den måde får alle mulighed for at stifte bekendtskab med alle andres erfaringer, uden at deltage i et stort, tidskrævende plenum.



    • Trin 3.3 Udvikling og afprøvning i egen undervisning

       Tidsforbrug: ca. 30 minutter

      I trin 3.3 afprøver deltagerne et udvalgt værktøj til egen undervisning. Der arbejdes med fordel i grupper, hvor deltagerne stadig kan inspirere hinanden. 

      Med erfaringerne fra de foregående to øvelser udforskes nu det valgte værktøj med henblik på at afsøge mulighederne for, at benytte værktøjet på nye måder. 


      personer bygger stillads