Deprecated: Invalid characters passed for attempted conversion, these have been ignored in /var/www/html/course/format/tiles/classes/output/inline_css_output.php on line 158
  • Loop 2: Undersøg eget LMS

    • Trin 2.1: Hvordan bruger vi LMS?

       Tidsforbrug: ca. 45 minutter

      I trin 2.1 inddeles lærergruppen i 4 grupper efter interesse. I skal så vidt muligt være et ligeligt antal i de 4 grupper.  Hvis I er flere en d 25 inddeles i stedet i 5 grupper, færre end 9 inddeles i 3 grupper.

      Med erfaringer fra første loop besøger teamet nu eget LMS eller anden digital mulighed for at stilladsere undervisningen. Det kan fx være i et udbygget LMS som fx Canvas eller Moodle, eller det kan være i mere simple programmer som fx OneNote eller måske bare et Worddokument, hvor du har beskrevet forløbets gang for deltagerne. 

      Undervejs vurderer gruppen, hvordan den digitale løsning fungerer som LMS i forhold til LMS-modellen: fungerer den primært som en digital undervisningsplan, eller er den mere avanceret, og indeholder læringselementer som fx video eller quizzer?

      LMS-model i 4 trin

      MODEL: Et LMS eller en læringsplatform kan understøtte undervisningen på mange forskellige måder. I første trin handler det bare om at samle undervisningsplanen et sted, hvor alle kan finde den, og give underviseren mulighed for at kontakte deltagerne direkte. På næste trin tilføjes digitale ressourcer i form af tekster, video mm. På tredje trin bliver også deltagerne aktive og deler produktioner eller producerer i fællesskab. På fjerde trin begynder deltagerne at interagere med elementer på selve platformen, fx en quiz eller en simulation. Teknikken sørger nu også for at give deltageren feedback på forskellige aktiviteter. 

      LMS-modellen bygger på SAMR-modellen, som beskrives i emne 1 og emne 3. 


    • Trin 2.2

       Tidsforbrug: ca. 45 minutter

      I trin 2.2 inddeles deltagerne nu i nye grupper. Deltager 1, som før var i gruppe 1 med deltager 2, 3 og 4, er nu i gruppe A med deltager 5, 9 og 13 (se illustration). 

      På skift præsenterer deltagerne i den nye gruppe nu fundene fra arbejdet i den første gruppe. Del gerne eksempler på, hvordan du eller andre i den første gruppe, bruger LMS'et på forskellige niveauer. 


      matrix

      SKEMA: Matrix over gruppearbejdet i trin 1 og trin 2. I trin  1.1 er Deltager 1 i Gruppe 1. I trin 2.2 er Deltager 1 i gruppe A. På den måde får alle mulighed for at stifte bekendtskab med alle andres erfaringer, uden at deltage i et stort, tidskrævende plenum.



    • Trin 2.3

       Tidsforbrug: ca. 30 minutter

      Til sidst vender deltagerne tilbage til eget team (første gruppe) og skal nu revurdere et eksisterende forløb fra egen undervisning med tanke på den nye inspiration fra mødet med kollegaernes brug af LMS og elementer fra ABC-modellen.  Vælg fx et forløb du var igennem i sidste uge. 

      Opgaven løses individuelt, men med mulighed for samarbejde i gruppen. 

      ABC-modellen illustreret

      ILLUSTRATION: Undervisningens 6 elementer fra ABC-modellen (se loop 1).