Loop 1: Eksempel på stilladsering
-
Trin 1.1 Teamet undersøger et stilladseret forløb
Tidsforbrug: ca. 30 minutter
Illustrationen til højre viser et eksempel på et forløb om det politiske system, som er sat op i et LMS. Det er altså stilladseret i LMS'et (Læringsplatformen). De forskellige elementer og links er ikke aktive i eksemplet her, men de kan give en ide om, hvad et forløb kan sammensættes af.
Undersøg i fællesskab eksemplet. Diskuter fx:
- Hvilke elementer er forløbet sammensat af?
- Hvilke hjælpetekster (meta-tekster) fortæller om forløbet og hjælper brugeren på vej?
- Hvilke ressourcer bidrager med ny viden?
- Hvilke aktiviteter skal deltageren indgå i?
Suppler gerne med eksempler fra jeres egne undervisningsforløb.
Tal også om, hvordan face-to-face undervisningen kunne understøtte ressourcer og aktiviteter i dette LMS-eksempel - og hvordan ressourcer og aktiviteter i LMS-eksemplet kunne understøtte face-to-face undervisningen.
ILLUSTRATION: Eksempel på stilladseret forløb, sammensat af aktiviteter og ressourcer. Øverst findes målet for forløbet samt en kalender med vigtige datoer. Herefter følger aktiviteter, hvor deltagerne i grupper skal analysere valgplakater og senere tegne de tre sektorer og notere stikord med udgangspunkt i et oplæg som lydfil. Ressourcerne består både af link til andres tekster og videoer, og underviserens egne produktioner.
-
-
Trin 1.2 Undervisningens elementer
Tidsforbrug: ca. 30 minutter
I teamet diskuteres de forskellige elementer ud fra ABC-modellen (Area Blended Connected Learning Design ). ABC-modellen foreslår 6 forskellige elementer, som undervisningen kan sammensættes af (se herunder). Som regel overlapper de, og samme elementer indgår flere gange. Det er en god øvelse at forsøge at gøre sin undervisning mere varieret ved at inddrage flere typer.
Se på eksemplet fra trin 1.1 og diskuter i gruppen:- Findes eksempler på alle 6 typer elementer?
- Hvordan kunne forløbet forbedres med andre eksempler på de 6 elementer?
ABC-modellens 6 elementer:Videnstilegnelse
Fx ved at lytte, læse eller se et oplæg.
Det er er her vi får ny viden. Vi lærer om kommaet, læser om Christian IV's liv eller ser en film om dyrelivet omkring Manø.Kollaboration
Gruppearbejde, hvor opgaver løses i fællesskab. I gruppearbejdet løser vi opgaver sammen, vi trækker på hinandens ressourcer og skaber ny viden sammen.
Diskussion
Hvor to eller flere grupper repræsenterer forskellige synspunkter og mødes i debat. Her afprøver vi argumentationer og forsøger at sætte os i andres sted.
Undersøgelse
Fænomener undersøges nærmere, fx på nettet eller i den fysiske verden. Gennem vores undersøgelser indsamler vi data om verden.
Øvelse
Teorier og ideer afprøves i praksis, fx gennem rollespil eller ved eksperimenter i laboratoriet. Gennem øvelse får vi afprøvet vores kompetencer.
Produktion
Viden omsættes til noget nyt, fx et byggeri, en tekst eller en illustration. Læring bliver til viden, når den omsættes til noget nyt.
-
-
Trin 1.3 Eget forløb
Tidsforbrug: ca. 1 time
Vælg nu i teamet et forløb, som et af teamets medlemmer har gennemført for nyligt. Det kan være et forløb, der strækker sig over et par timer eller måske et par dage. Forløbet beskrives kort for teamet. Herefter diskuterer gruppen:
- Hvordan kan forløbet varieres ved brug af flere elementer?
I fællesskab laves en tidslinje over forløbet, hvor alle seks elementer indsættes, gerne flere gange hver.
Opgaven kan fx løses på et stort flipoverpapir, hvor gruppen tegner en pil, der illustrerer tidslinjen. Herefter indsættes post-it i forskellige farver, der alle symboliserer en elementtype.
FOTO: undervisere igang med at opbygge et forløb af de forskellige elementer fra ABC-modellen. På forhånd er hver kategori (diskussion, produktion og så videre) tildelt en post-it i en særlig farve. Det gør det enkelt at overskue, hvilke elementer, der er repræsenteret i forløbet, og hvilke der mangler, eller kun i begrænset omfang inddrages.